Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Hundpsykolog eller socionom?

Av Anna - 17 november 2009 00:32

Jag skulle så gärna vilja bli hundpsykolog men samtidigt vill jag bli socionom och jobba med ungdomar som missbrukar och som hamnat snett i livet, typ på något slags behandlingshem. Det är säkert jävligt krävande båda yrkena men jag känner att det är någonting jag skulle brinna för. Kanske till och med brinna för det alldeles för mycket och det är väl inte alltid så bra heller. Lagom är ju alltid bäst. Nu kanske ni tänker; Ja men gör nåt av det! Det är ju bara att köra på! Men njaa, det är inte riktigt så lätt för det absolut värsta jag vet, är att prata inför en massa människor. När man skulle hålla tal i skolan och läsa högt inför alla och gud vet allt, då ville jag bara försvinna, jag klarar inte av det (jo, det gör jag men ni fattar kanske hur jag menar?). Skriva kan jag göra hur mycket som helst och alla mina lärare har sagt att dom tror att jag kommer bli författare någon gång i framtiden vilket jag också funderat på. Kanske inte på heltid men ni vet, ge ut nån bok sådär och går det bra så fortsätter man säkert. Men det där med att prata inför folk är verkligen inte min starka sida alltså, och en hundpsykolog pratar ju med husse och matte till alla dessa hundar och en socionom lär ju liksom inte alltid bara prata med personen som missbrukar utan ha möten osv. och jag har alldeles för dåligt självförtroende och självkänsla för att klara av det. Jag vill så gärna men näe, jag sviker mig själv. Socionom har ju varit mitt mål sen jag gick i åttan men sen jag själv skaffade hund 2007 så har liksom intresset för hundar och hundpsykologin växt otroligt mycket. Jag var livrädd för hundar innan jag skaffade Wilma, jag var rädd för Wilmas mamma t.ex Så när jag var med Erika förut när Tequila var i närheten så höll jag på att dö av rädsla. Jag har alltid varit rädd för hundar och det kan nog ha att göra med att jag alltid var så blyg som liten och aldrig kom i kontakt med någon hund, det var ingen jag kände som hade hund då och sen blev jag biten när jag var typ.. Ja, liten i alla fall. Och om sanningen ska fram så var jag nog lite skraj i början när vi köpte Wilma, tänkte att jag kommer inte våga vara hemma själv med henne osv. men det var ju nemas problemas och jag är verkligen så himla glad att jag inte är rädd längre och att det bor en hund hemma hos mig, som dessutom är världens underbaraste. Hon har en helt underbar mamma och helt underbara syskon (pappan har jag aldrig träffat om ni undrar varför han inte nämndes) och man vill bara ha en jättestor säng och gosa med allihopa samtidigt! Eller ja, varför inte i mitt kök, Tequila och Ronja?! Sitta i mitt knä funkar ju det med ;) Underbara jyckar! Apropå att gosa med hundar så är verkligen alla andra hundarna i kullen så himla kontaktsökande och gosiga liksom, men inte Wilma. Hon har aldrig varit speciellt gosig av sig, hon är väldigt lik mig måste jag säga. Vill ha mycket tid för sig själv och älskar att sooova, men nu har hon faktiskt börjat vara riktigt kelsjuk även hon och det är så mysigt när man sitter där på golvet och hon lägger sig så nära så att man inte kan rubba sig en millimeter och sen lägger hon huvudet i knät och somnar. Vilken lycka, vilken kärlek <3 Tror Erika har framkallat Wilmas mysbeteende lite faktiskt ;P det tackar vi för <3 För er som inte vet så förföljer Erika Wilma när hon är här för att hon vill gosa men Wilma är ju som sagt inte så intresserad av det så hon suckar mest och går ifrån henne hela tiden men efter tre veckor med Erika så verkar hon ha gett efter lite min tjurskalle :) Haha jaja, hur som helst så har jag skrivit ner massa böcker som jag ska önska mig i julklapp och födelsedagspresent av olika hundpsykologer. Jag har ju läst alla böcker hemma nu så nu vill jag läsa mera mera mera, kan aldrig få för mycket! Det som är så himla intressant är att det nästan står olika i varje bok så funkar inte det ena så kanske det andra funkar. En grej i den första boken funkar och en grej i den tredje men inget i den andra. Kul när man får pussla ihop lite själv :) Så är det ju här i livet. Man får tips, råd, hjälp på traven genom hela livet. Allt från vilket schampo man ska använda till vilken gravsten man ska välja. Sen får man ju tacka och ta emot för hjälpen men välja själv i slutändan vad som passar just mig. Sen får man så många aha-upplevelser när man läser, och det är mycket man känner igen sig i, eller ja, hunden eller vad jag ska säga :) Nu ska jag ta en kvällsrök och rasta Wilma sen ska vi sova. Wilma har dock sovit i några timmar redan.. Sällan va? :P Wilma snö  


Jag älskar dig, Wilma <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 27 januari 2010 22:58

God kväll allesammans! Nu tänkte jag informera er om att jag kommer att sluta blogga här (vilket inte kommer märkas då jag skriver en gång i månaden men ändå:P) och istället börja blogga på http://annnamarieb.blogg.se/. Fått en design av Sabben och d...

Av Anna - 20 januari 2010 23:12

Har ni hört om den där killen, Edward Cullen, vampyrkillen som förtrollar alla småtjejer? Jag är 22 år och han förtrollar även mig! Det är galet! När Micke sa att vi skulle se en film för ett bra tag sen så tänkte jag att "jaha, vi gör väl det då", j...

Av Anna - 18 januari 2010 23:31


Goderafton både herre och fru eller nåt sånt! Jag är grymt sugen på en helkväll med Erika och en jädrans massa ÖL! Även att jag fick just det av henne i julklapp/födelsedagspresent! ;D Plus en rejäl summa cash att handla för på Gina, kalas kalas! Hon...

Av Anna - 15 januari 2010 00:16

Åh vad trött jag var imorse när jag äntligen fick krypa ner i sängen! 24 timmars vaken tid är på tok för mycket för mig! Men idag kunde jag sova iaf! Ställde klockan på två men slumrade till när jag stängt av den så jag klev inte upp förrän tre. Härl...

Av Anna - 14 januari 2010 04:53

Du var med mig igår och jag hade hoppats på att få vara med dig ännu en natt men ack vad jag bedrog mig. Istället för att spendera en underbar natt med dig så sitter jag på jobbet med grus i ögonen. Jag vill bara vara med dig. Jag har tänkt på dig he...

Ovido - Quiz & Flashcards